التهابات الأذن الداخلية

التهابات الأذن الداخلية

تتكون الأذن الداخلية من 3 مكونات الدهليز والقنوات شبه الهلالية والقوقعة ، ولكل مكون منهم مهمة محددة مسؤولة عن التوازن والسمع .

اسباب التهاب الاذن الداخلية

  • قد يؤدي التعرض لصدمات في الرأس إلي التهاب في الأذن الداخلية.
  • التعرض لعدوى فيروسية أو بكتيرية.
  • الأمراض الفيروسية، فيروس هيربس، الفيروسات المعدية.
  • الالتهابات البكتيرية التي قد تصيب الأذن الوسطى.
  • التدخين أحد أهم أسباب التهابات الأذن الداخلية.
  • شرب الكحول.
  • التعرض لضغط عصبي شديد أو إجهاد مستمر.

اعراض التهابات الاذن الداخلية.

  • الشعور باختلال التوازن في الجسم .
  • ارتفاع درجة حرارة الجسم.
  • الشعور بطنين في الاذن بشكل حاد .
  • الإحساس بألم شديد في الاذن.
  • الاحساس بالدوخة والدوار.
  • الشعور بالغثيان والرغبة في التقيؤ.
  • خروج افرازات من الاذن ذات رائحة كريهة.
  • عدم وضوح الرؤية .

علاج التهاب الأذن الداخلية

العلاج دوائي بإستخدام مضادات الهيستامين، مع بعض العلاجات التي تقلل من الشعور بالدوخة والدوار، وصف بعض الأدوية التهدئة والتي تساعد على النوم بشكل طبيعي.

نصح المريض تجنب الحركات السريعة المفاجئة، الجلوس أثناء نوبات الدوار التي تحدث، النهوض ببطء من موضع الجلوس أو النوم وتجنب مشاهدة التليفزيون، الكمبيوتر والهاتف المحمول أثناء نوبات الدوار.

هناك بعض التمرينات يمكن القيام بها لتحسين التوازن لدى المريض.

اسئلة واجوبة د.محمد عبد العليم عن التهابات الاذن الداخلية

  • لو سمحت يادكتور انا ودانى اليمين وجعتنى جدا وروحت لدكتور انف واذن وقالى ملتهبة وكانت بتكلنى اوى فبلعب بالسلاكة نزلت نقطة دم ووجعتنى جدا …وروحت للدكتور تانى قالى عندك حساسية من النقط لانها عملتلى هرش وحكة شديدة وعملى شاش فى الاذن مرتين وودانى اليمين مازالت بتوجعنى وكان فيها غز شديد لدرجة عملالى صداع وغز فى منطقة الراس اللى فوقها وعينى من الالم واحيانا بدوخ ودايما عايزة العب فيها بالسلاكة من شدة الغز ارجو من حضرتك الافادة ؟؟

 اشهر الاسباب التي تؤدي الي حكه في الاذن هي الحساسية ومن الاسباب الاخري هي الفطريات التفرقة بينهم لن يتم الا بعد فحص المريض بالعيادة

 

  • دكتور. ارجو سماع رأيك المصيب،رغم أعرف ان من الصعب إعطاؤه غيابيا،ولكن مجرد رأي،وشكرا جزيلا. من 5اشهر احسست بألم في الأذن اليسرى،ذهبت الى اخصائي ..وكان هناك خراج وبكتريا..ثقب الخراج ونظفها ..ارتحت بعض الشي مع الادويه..وبعد فترة رجع ذات الالم..فذهبت لأخصائي آخر اعطاني نفس الدواء ولكن غير القطرة فقط..فترة زمنيه رجع ذات الألم،ذهبت الى اخصائي آخر واعطاني هذه الوصفة..ولكن بلا فائدة حقيقية حاسمة،ارجو مشورتك ؟؟

 قد يكون السبب عدم اخذ العلاج لفترة طويلة  او عدم علاج الاذن الخارجية بصورة جيدة

 

  • دكتور لو سمحت انا كان عندي الم رهيب في الاذن فنزلت اشتريت دواء مضاد حيوي اسمه سيبروفار ونقط بيبو اوتيك للاذن المهم بعدها ب 6 ساعات جالي انتفاخ في شفتي فنزلت بكام ساع اسال الصيدلي قالي اني عندي حساسية من السيبروفار وماخدهوش تاني وعطاني بدله مضاد حيوي ميجا موكس المهم انا ماخدتش الميجا لحد دلوقتي ولا اي مضاد وفي خلال اليومين اللي فاتوا ظهر عندي انتفاخ في اليد وراح وانتفاخ تحت العين وراح ورجع تاني انتفاخ في اليد مع العلم اني ماخدتش اي مضاد وتقريبا وجع الاذن انتهي ؟؟

 قد يكون حساسية من اي دواء اخر مثل المسكن او اي شئ اخر حساسية الصدر قد تستمر قليلا بعد اخذ الدواء .

 

  • دكتور ،ممكن إستفسار هل التهاب الاذن بيعمل حكه بالاذن وورم خفيق بالخد والم بإحدى جهتي الحلق فقط والم بالرقبه من جهة الاذن المؤلمه دون الجهه الاخرى من الرقبه،وسعال؟؟؟

قد يكون السبب التهاب حاد بالاذن الخارجية نتيجة الفطريات يجب الفحص لمعرفة السبب وتحديد العلاج .

  • دكتور بحس من فتره بصوت قوي في اذني اليمني وعملت مقياس سمع واشاعه رنين علي شراين المخ وطلعت كويسه لكن لحد دلوقتي مش لا قيه سبب للصوت ارجو الرد ؟؟

 طنين الاذن قد يكون سببه اسباب داخل الاذن او اسباب خارج الاذن فابحث عن ارتفاع ضغط الدم او فقرات الرقبة او اسباب اخري خارج الاذن .

  • لو سمحت انا عندى افرازات شمع كتيرة فى الاذن بتسبب في انسدادها كل 6 او 7 شهورروحت لدكتور بيعمل شفط او غسيل للاذن بقالي 3 سنين و نفس الحكاية بتتكرر بجانب انى عندى طنين و صفارة فى اذنى و بحس بطقطقة فى اذنى عند التثاؤب دلوقتى حضرتك انا بحس بوجع فى ودنى بعد الغسيل خايفة تاثر على طبلة اذنى حضرتك تتنصحنى بايه؟

 تجنب دخول اي شئ في الاذن مثل اعواد الثقاب او ما شابة ذلك وتجنب دخول كمية كبيرة من الماء والاهتمام بغسيل الاذن عند الضرورة القسوة فقط لدي طبيب متمرس .

ابنى عنده حاليا 5 سنين من فتره طويله ﻻحظت انه مبيسمعنيش كويس وهو اساسا بيشخر كتير وهو نايم عملنا مقياس ضغط الودن وقالي عنده ارتشاح جامد اخد كورس 20 يوم مضاد كﻻسيد ودةا برونكوبرو وماكسيلاز بعدها اتحسن السمع والشخير تقريبا راح والدكتور كان مقررله يعمل عمليه اللوز واللحميه بعد الهﻻج بس حصلت ظروف ومعملنهاش للاسف مع اول دور برد ورشح ودنه اتقفلت تانى ورجع مبيسمعنيش كويسالدكتور قرر تانى العمليه وقال مفيش داعي يعمله انابيب التهويه لودنه مدامها بتيجى بالادويه بلاش نتدخل جراحى وحاليا عايز يعمله الاسبوع ده اللوز واللحميه ايه راي حضرتك اعملها وﻻﻻ ؟ مع العلم ابنى بيشخر جامد وهو نايم وبيفتح بقه وساعات بيشرق من البلغم وهو فاتح بقه ؟؟

لو في انسداد في المجري الهوائي كما تصفين فالافضل هو اجراء استئصال اللوزتين واللحميه بالنسبة للاذن ارجو عمل مقياس سمع جديد لتحديد حالتها اذا كان هناك ضعف سمع شديد او عدم الاستجابة للعلاج الدوائي او بعض العلامات بالفحص قد يحتاج الي تركيب انابيب تهوية ولكن هذا القرار يأخذه استشاري الانف والاذن المتمرس علي هذه الحالات .

دكتور هل يحدث دوران في حالة التهاب الاذن ؟؟؟

التهابات الاذن الداخلية يحدث معاها الدوار .

لوسمحت يادكتور هو فيه ارتباط بين خفقان أو انقباض القلب وبين التهاب الأذن الوسطي أو التهاب الجيوب الانفيه أرجوك طمني ؟

التهابات الاذن الداخلية قد تؤدي الي حدوث نوبات من الدوار يصاحبها خفقان بالقلب

 

 دكتور عندي طنين بالاذن وبسمع صوت قلبي في أذني طيب ده بيبان في الرنين على الأذن الداخليه الفحص بيكون ازاي ؟؟

اولا الفحص الاكلينكي باستخدام المنظار ثم عمل مقياس سمع ورنين مغناطيسي في بعض الحالات اذا احتاجنا استبعاد بعض المشاكل مثل تأثر عصب الاذن . 

دكتور عندي صفاره في الأذن باخد علاج مقوي اعصاب نيوروبين مش عايزه تروح ؟؟

 محاولة معرفة السبب وعلاجه بالاضافة لبعض الادوية التي تزود تدفق الدم للاذن واذا لم يتم الاستجابة يمكن اللجوء لبعض انواع السماعات .

 انا اعاني من رجع في صوان اداذن أثناء النوم ماسبب ذلك ؟؟

ممكن يكون التهابات في الغضاريف المكونة لصوان الاذن .

لو سمحت يا دكتور يعني ايه مرض منيير ؟؟

مرض منيير هو مرض يؤثر علي الاذن الداخلية يزداد فيه تكوين السوائل داخل الاذن الداخلية مما يؤدي الي بعض الاعراض مثل الطنين والدوار وضعف السمع واحساس بكتمه في الاذن . 

انا عندى إلتهاب فى الاذن الداخلية وروحت لدكتور اعطانى نقط اوتال وكل ما أخذ شوار توجعنى تانى ما السبب ؟

نقط اوتال لا تستخدم في التهابات الاذن الداخلية وانما الخارجية فاعتقد انك تعاني من التهابات في الاذن الخارجية ممكن استبدالها بنفط  توبرادكس . 

 اذا كان هناك سماع صدى لاصوات في اﻻذن ماذا يعني ؟

قد يكون السبب وراء ذلك تأثر بسيط في عصب الاذن او الاذن الداخلية فارجو فحص الاذن من قبل استشاري الانف والاذن والحنجرة ثم عمل مقياس سمع لتحديد السبب اذا استمرت هذه المشكلة.

عندي دوخه دوار بعدين الدوخه اشعر اننا اتارجح وليس الدنيا تلف بي ولم اشاهد اللي حولي يدور اسعر انني ادور انا مالحل علما انني سويت عمليه للحميات ولحميات البلعوم الانغي قبل سنه ماهو العلاج ؟

هذه الشكوي ليس لها أي علاقة بلحميات الانف والبلعوم الانفي قد تكون نتيجة وجود مشاكل بالاذن الداخلية مما يستدعي اجراء اختبارات اتزان ومنها ما قد تكون تأثر بمراكز الاتزان بالمخ وتحتاج الي استشارة طبيب المخ والاعصاب .

 انا بعاني من انسداد ونشفان في الانف وطنين في الاذن واخدت ادوية كتير ومفيش اي فايدة ؟

وهل اﻻعراض دي ممكن تسبب الدوار والدوخة باستمرار مع العلم اني كشفت باطنة

جفاف الاغشية المخاطية يجب تحديد سببه لمعرفة العلاج المناسب فكثير من حالات التهابات المزمنة بالانف يصحبها جفاف فيجب معرفه السبب اولا بالنسبة للاذن كثير من الامراض يحدث معها طنين ودوار لان الاذن الداخلية مسؤلة عن السمع والاتزان فحين تأثرها بكثير من الامراض تحدث الاعراض سويا الطنين والدوار فيجب عمل تحليل علي جميع الوظائف الداخلية ثم استشارة طبيب الانف والاذن .

دكتور بحس بضغط على ودانى ومش مستحمله اى صوت وبحس بضغط على دماغى اايه السبب ومن فتره كان عندى برد وقال. مياه وأدنى علاج وقالى الدكتور انها نشفت بس مش مستحمله اى صوت ؟

 يجب عمل مقياس سمع وضغط اذن لمتابعة الحالة لمعرفة وجود مياة خلف الطبلة ام لا .

دكتور انا عندي طنين باﻻدنين من سنتين..يا ترى يوجد علاج ؟؟

 اهم وافضل علاج للطنين هو علاج السبب فاذا لم يعرف السبب فقد يكون العلاج علي هيئه ادوية منها عن طريق الفم ومنها عن طريق الحقن ومنها ما يكون علي هيئه اجهزة لتقليل الاحساس بالطنين .

Call Now Button